Befintlig kund?

Ligg inte sömnlös över Gmails tabbar

Gmail tabbar

Det har gått fyra månader sedan Google förändrade utseendet i sin e-posttjänst Gmail och började sortera in inkommande mail i tabbar. Flera kunder har hört av sig med oro över vad det här betyder för deras e-postkampanjer – kommer Gmails användare sluta öppna nyhetsbrev helt? Kommer de överhuvudtaget leta sig in i tabben ”Kampanjer”? Är det här början till slutet på framgången för e-postmarknadsföring?

 

Nu börjar bilden klarna och det har kommit flera rapporter som ger lugnande besked. De senaste siffrorna kommer från företaget Return Path som har analyserat data från tre miljoner användare. De konstaterar förvisso att Gmail är väldigt duktiga på att identifiera kampanjmail och sortera dem rätt – bara 0,3% av alla kampanjmail hamnar i användarens primära tabb – men öppningsfrekvensen har påverkats mycket lite. För vissa branscher har den till och med ökat, kanske som ett resultat av att mottagarna nu har bättre överblick och lättare kan hitta de mail som är intressanta och relevanta för stunden.

openrate

När tabbarna infördes var det vissa som fick kalla fötter och bad i utskick sina prenumeranter att manuellt flytta deras mail till den primära tabben. Det gick sådär. Bara 61 av 65507 sådana mail flyttades. Användarna tycks gilla det nya upplägget och möjligheten att läsa nyhetsbrev och reklamutskick när det passar dem. Det leder dessutom till att väldigt mycket färre mail felaktigt markeras som skräppost.

 

Det finns med andra ord ingen anledning till att ligga sömnlös, snarare tvärtom. No danger on the roof. Vad som däremot är fortsatt viktigt och kanske ännu viktigare framöver är att skicka mail som är intressanta och relevanta för mottagarna. Vi vill ju att de ska fortsätta kika in i Kampanjer-tabben med jämna mellanrum.

 

Hela studien från Return Path kan laddas ner som PDF.